Zawartość

Razem dla edukacji klimatycznej – wystąpienie Rzecznika do Ministra Klimatu

Data: 
2020-02-11
Położenie: 
  • Polska
  • RPO wystąpił do MEN o wprowadzenie specjalnego programu zajęć nt. zmian klimatycznych i przeciwdziałania ich skutkom 
  • Resort za wystarczającą uznał edukację o zrównoważonym rozwoju  
  • Rzecznik spytał zatem Ministerstwo Klimatu, co robi dla zwiększenia świadomości zmian klimatycznych i ich konsekwencji

Rzecznik Praw Obywatelskich monitoruje międzyresortowe działania podejmowane dla skutecznego wprowadzania edukacji klimatycznej w polskich szkołach. W związku z odpowiedzią MEN zwrócił się tym razem do Michała Kurtyki, ministra klimatu.

Odpowiedź MEN

Adam Bodnar 13 stycznia 2020 r. wystąpił do Ministra Edukacji Narodowej o wprowadzenie do szkół specjalnego programu zajęć na temat zmian klimatycznych i sposobów przeciwdziałania ich skutkom. Napisał do ministra Dariusza Piontkowskiego w związku z licznymi wystąpieniami naukowymi na temat zagrożeń wynikających z postępujących zmian klimatu (np. prof. Philipa Alstona, specjalnego sprawozdawcy ONZ ds. Praw Człowieka i Skrajnego Ubóstwa).

W odpowiedzi wskazano, że MEN uważnie obserwuje wzrastającą rolę i znaczenie edukacji o zrównoważonym rozwoju, a szerzej edukacji globalnej. Edukacja globalna stanowi tę część kształcenia obywatelskiego oraz wychowania, która pomaga w procesie uświadamiania uczniom istnienia zjawisk i współzależności globalnych. Jej głównym celem jest przygotowanie dzieci i młodzieży do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości.

Przyznano także, że istnieje związek między kryzysem klimatycznym, a prawami człowieka. Jednocześnie w ocenie MEN obecne podstawy programowe i programy zajęć dodatkowych w szkołach, a także projekty edukacyjne tworzone i wdrażane przez inne instytucje gwarantują, że treści z zakresu edukacji klimatycznej są realizowane w stopniu wystarczającym.

Całość odpowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej można przeczytać tutaj. 

Co w tej sprawie robi Ministerstwo Klimatu?

Zastępca Rzecznika Stanisław Trociuk zwrócił się do Ministra Klimatu o informacje nt. działań w celu zwiększenia świadomości zmian klimatycznych i ich konsekwencji wśród obywateli, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży.

II.7037.211.2019

Galeria

  • Sosna w lesie
    Lasy